چطور ویتامین و مکمل غذایی مناسب خود را انتخاب کنیم؟

به گزارش بانیما، مکمل های غذایی شامل ویتامین ها، روغن ماهی، گیاهان دارویی و مواد معدنی مانند کلسیم می شود و بسکمک از ما آن ها را در طول روز مصرف می کنیم. اما آیا باید واقعا از مکمل های غذایی استفاده کرد؟ این پرسشی است که پاسخ آن پیش دکتر یا متخصص تغذیه شماست و نمی توان تنها بر اساس خواندن یک مقاله یا صحبت با یک همکار درباره آن تصمیم گیری کرد. هر فردی با توجه به شرایط بدنی خود ممکن است به ویتامین ها یا مکمل های خاصی نیاز داشته باشد. ما در این مطلب به شما کمک می کنیم تا دید بهتری درباره انتخاب ویتامین و مکمل غذایی مناسب با شرایط بدنی خود به دست بیاورید و سپس با مشورت یک دکتر یا متخصص تغذیه، تصمیمتان را برای مصرف این مکمل ها و ویتامین ها نهایی کنید. با ما در خبرنگاران مگ همراه باشید.

چطور ویتامین و مکمل غذایی مناسب خود را انتخاب کنیم؟

آیا به ویتامین و مکمل غذایی نیاز دارید؟

بیشتر افراد سالم به ویتامین و مکمل غذایی نیازی ندارند؛ اما بعضی افراد ممکن است برای بالا بردن کیفیت تغذیه شان به کمک بیشتری نیاز داشته باشند. دلایلی مانند بالا رفتن سن، مصرف داروهای خاص یا دسترسی نداشتن به غذاهای سالم به دلیل درآمد کم یا محل زندگی، باعث می شوند به مصرف ویتامین ها و مکمل ها نیاز پیدا کنیم.

تعادل نداشتن در مواد معدنی و ویتامین ها به راحتی در بدنمان اتفاق می افتد و ممکن است برای مدت های طولانی از اثرات آن آگاه نباشیم. غذا بهترین روشی است که می توان مواد معدنی و ویتامین های مفید و ضروری بدن را از طریق آن به دست آورد؛ اما بعضی مواقع دسترسی دائم به میوه ها و سبزیجات تازه، دانه های مغذی و دیگر غذاهای مفید کار سختی می شود. استفاده از ویتامین ها راهی مطمئن برای باکیفیت تر کردن آن چیزی است که می خوریم.

  • انواع ویتامین های ضروری برای بدن را بشناسید

اگر شرایط زیر را دارید، برای دریافت ویتامین و مکمل غذایی باید با دکترتان مشورت کنید

باردار هستید یا قصد باردارشدن را دارید - ممکن است میزان دریافتی آهن بدنتان از غذاهایی که مصرف می کنید به مقدار کافی نباشد، به ویژه اگر دائما صبح ها حالت تهوع دارید. همچنین تمام زنان باردار یا آن هایی که قصد باردارشدن را دارند، باید اسید فولیک مصرف کنند. مصرف ویتامین هایی که برای تولد بچه لازم هستند باعث می شود اطمینان خاطر بیشتری از سالم بودن فرزندتان داشته باشید.

فرزند کوچک در خانه دارید - نوزادان و بچه ها ممکن است به ویتامین دی و آهن، برای رشدشان نیاز داشته باشند.

از یک رژیم غذایی خاص پیروی می کنید - اگر رژیم غذایی خاصی دارید و در آن باید از خوردن تعدادی از خوراکی ها دوری کنید، ممکن است بعضی از مواد مغذی مانند ویتامین ب 12 یا کلسیم به میزان کافی به بدنتان نرسد؛ به ویژه اگر گیاه خوار هستید یا به لبنیات حساسیت دارید.

سن شما بالای 50 است- - زمانی که سن بالاتر می رود بدن میزان کمتری از ویتامین دی و ب 12 جذب می کند. بعد از اینکه به میان سالی رسیدید، ممکن است نیاز داشته باشید تا از بعضی مکمل های غذایی استفاده کنید.

عمل بای پس معده انجام داده اید - دستگاه گوارش شما ممکن است به خاطر این عمل نتواند مواد مغذی را به خوبی جذب کند.

مسائل ژنتیکی یا بیماری خاصی دارید - اگر بیماری های زیر را دارید ممکن است بدنتان نتواند به خوبی مواد مغذی را جذب کند؛

  • بیماری التهابی روده مانند کولیت روده
  • بیماری سلیاک
  • فیبروز سیستیک
  • بیماری های کبدی
  • سرطان
  • بیماری های خودایمنی مانند کم خونی پرنیشیوز
  • وابستگی به الکل
  • جهش در ژن های خاص
  • پوست های تیره تر (چرا که ممکن است ویتامین دی کمتری دریافت کنید.)

کمبودهای احتمالی در رژیم غذایی

اگر فکر می کنید رژیم غذایی شما ویتامین یا ماده معدنی خاصی را کم دارد، دکترتان ممکن است از شما بخواهد آزمایش خون بدهید تا این کمبود تأیید شود. به عنوان مثال، اگر چندین سال است که گیاه خواری می کنید، ممکن است بخواهید برای آزمایش کمبود ویتامین دی، ب 12 و کلسیم سری به دکترتان بزنید.

البته به صورت کلی اینکه از چه رژیم غذایی پیروی می کنید اهمیتی ندارد، به هر حال اگر نشانه های زیر را دارید باید حتما به دکترتان اطلاع بدهید؛

  • ریزش شدید مو
  • درد در استخوان یا مفصل
  • خستگی های شدید
  • ضربان قلب نامنظم
  • تغییر در دید
  • زخم هایی که به کندی خوب می شوند.

مکمل های غذایی و اطمینان از آنچه که مصرف می کنیم

متخصصان بر این موضوع توافق دارند که مصرف مولتی ویتامین ها به صورت روزانه ضرری ندارد؛ اما اگر غذاها و نوشیدنی هایی که می خورید غنی از ویتامین ها و مواد معدنی هستند ممکن است با مصرف روزانه مولتی ویتامین ها از آن طرف بام بیفتید. اگر از این مواد بیش از اندازه مصرف کنید، سطح آن ها در بدنتان از میزان قابل تحمل بالاتر می رود و ممکن است مجبور شوید با عوارض جانبی ناشی از آن، دست وپنجه نرم کنید. بعضی از این عوارض ملایم هستند، مثل حالت تهوع اما بعضی از آن ها مانند خونریزی، ممکن است جدی باشند.

همچنین باید بدانید اگر میزان مصرفی شما از مولتی ویتامین ها زیاد بشود دیگر شما مکمل غذایی دریافت نکرده اید، بلکه مصرف کننده دارو بوده اید. مکمل های غذایی مانند داروها به طور مداوم از طرف سازمان های نظارتی بررسی نمی شوند و به همین دلیل نمی توانیم دقیقا بدانیم از چه چیزهایی تشکیل شده اند.

همیشه به دکترتان اطلاع دهید که از چه داروها یا مکمل های غذایی مصرف می کنید. بعضی از این مکمل ها مانند ویتامین کا می توانند با داروهای تجویز شده برای بیماری شما تداخل پیدا کنند و شما را دچار مشکل سازند. به عنوان مثال، ممکن است به علت مصرف یکی از این ویتامین ها، در زمان جراحی خون بیشتری از دست بدهید یا اینکه داروی بیهوشی به درستی در بدنتان کار نکند.

به طور کلی ویتامین ها و مواد معدنی، الزاما و حتما برای بدنتان خوب نیستند؛ آن هایی که به صورت قرص یا شربت مصرف می کنیم، نه آن هایی که از طریق خوردن مواد غذایی به دست می آوریم.

بدن شما تنها آن میزانی از ویتامین و مواد معدنی که نیاز دارد را از غذاها دریافت و هضم می کند و باقی آن دفع می شود. اگر به عنوان مثال با خوردن تعداد زیادی پرتقال، ویتامین سی زیادی به بدنتان رسانده باشید، بدن شما مقدار اضافی را دفع می کند و خطری سلامتتان را تهدید نمی سازد. اما اگر این ویتامین سی اضافی، به شکل قرص یا شربت یا همراه دیگر مکمل های غذایی وارد بدنتان شود، این میزان اضافه می تواند مثل سم در بدن شما عمل کند و به آن آسیب برساند.

علاوه بر این ها، اگر مولتی ویتامینی که مصرف می کنید از هر ویتامین بیشتر از مقدار لازم روزانه بدنتان داشته باشد، به جای اینکه به سلامتی شما کمک کند می تواند برایتان آسیب زا باشد. پس تنها در صورتی از مکمل های غذایی استفاده کنید که می دانید بدنتان به آن نیاز دارد.

بعضی از ویتامین ها و مکمل های غذایی به احتیاط بیشتری برای مصرف نیاز دارند

و ویتامین آ - در صورتی که سیگاری هستید مصرف زیاد این دو ماده باعث می شود شانس سرطان ریه در شما بالاتر برود. اگر باردار هستید، مصرف ویتامین آ به شکل رتینول ممکن است احتمال نقص مادرزادی در کودک شما را بیشتر کند.

  • ویتامین A؛ خواص، علائم کمبود، منابع و هر چه باید درباره آن بدانید

آنتی اکسیدان ها - استفاده بیش از اندازه از ویتامین هایی مانند ویتامین سی و ای، ممکن است رشد تومور را تحریک کند. حتی ممکن است با درمان های مرتبط با سرطان تداخل داشته باشد.

ویتامین ب 12 - مکمل های غذایی جدید دوز بالایی از این ویتامین را در خود دارند. این احتمال وجود دارد که به دلیل مصرف زیاد این ویتامین، دچار عوارض جانبی مانند اضطراب، گیجی یا سردرد شوید.

ویتامین دی - استفاده زیاد از ویتامین دی می تواند منجر به تجمع کلسیم در بدنتان شود و به شکل سنگ، از کلیه ی شما سر دربیاورد.

تحقیقات اجرا شده روی ویتامین ها و مکمل های غذایی

تعدادی از ویتامین ها و مکمل های غذایی توانسته اند در تحقیقات مفید بودن خود را به اثبات برسانند. مثلا ویتامین دی و کلسیم نشان داده اند که برای کاهش شکستگی ها و جلوگیری از نابودی استخوان ها مفیدند. در مقابل آن اما شواهد محکمی برای مفید بودن بسکمک از مکمل های دیگر مانند داروهای گیاهی وجود ندارد. همچنین اگر روی هر کدام از مکمل های غذایی به این عبارت برخوردید که این مکمل، دارویی برای درمان دمانس یا آلزایمر است، آن را باور نکنید.

در ادامه به بعضی از مشهورترین مکمل های غذایی و آنچه تحقیقات درباره آن ها کشف کرده است می پردازیم؛

اسیدهای چرب امگا سه - تحقیقات روی حیوان ها نشان می دهد که روغن ماهی ممکن است باعث بهبود سلامت قلب، بهبود جریان خون و کم کردن التهاب در بدن شود. تحقیقات اجرا شده روی انسان ها در این زمینه کمتر است و هنوز مطالعات برای اثبات تأثیرات مثبت مصرف امگا سه بر انسان ادامه دارد.

ویتامین ها - مصرف ویتامین ها راه خوبی برای جبران کمبودهای غذایی است؛ اما باید بدانید استفاده از ویتامین ها برای داشتن زندگی طولانی تر یا کاهش شانس ابتلا به بیماری های طولانی مدت مانند بیماری های قلبی، سرطان یا دیابت چندان مؤثر نیستند. هنوز شواهدی وجود ندارد که نشان بدهد استفاده از ویتامین ها می تواند به شما کمک کند بهتر فکر کنید یا حافظه بهتری داشته باشید.

مکمل هایی برای بیماری های چشم مرتبط با افزایش سن - مقدار مشخصی از مخلوط آنتی اکسیدان ها، روی و اسیدهای چرب امگا سه، ممکن است سرعت رشد این نوع بیماری ها را کاهش دهد.

توصیه هایی در مورد خرید، استفاده و نگه داری از ویتامین و مکمل غذایی

پیش از استفاده از ویتامین و مکمل غذایی از دکترتان مشورت بگیرید، به ویژه درباره اینکه از هر ویتامین و مکمل غذایی چه مقدار باید مصرف کنید. به هیچ عنوان از میزان پیشنهادی روزانه برای مصرف ویتامین ها بیشتر مصرف نکنید؛ مگر اینکه دکترتان اجازه این کار را به شما داده باشد.

مولتی ویتامین ها هیچ گاه کلسیم یا منیزیم کافی برای بدن شما را ندارند. ممکن است برای تأمین این دو ماده معدنی مجبور شوید هر کدام از آن ها را به طور جداگانه هم بخرید.

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) بر روی مولتی ویتامین ها و نحوه تولید آن ها، به عنوان غذا نظارت دارد نه دارو. این سازمان مولتی ویتامین ها را به عنوان نوعی غذا می شناسد، نه دارویی که برای مصارف پزشکی می توان آن را تجویز کرد. موضوعی که دست سازنده های این مولتی ویتامین ها را برای تبلیغات اشتباه و ادعاهای بی اساس درباره محصولاتشان باز می گذارد.

اگر برای انتخاب مولتی ویتامین ها تنها به توصیحاتی که روی جعبه آن ها نوشته شده است توجه کنید، ممکن است دچار اشتباه و سردرگمی شوید. پس، قبل از خرید اگر می توانید حتما کاغذ داخلی بسته را به طور کامل بخوانید و خیلی خیلی درباره ادعاهای رویایی و وعده های بزرگ مطرح شده در آن شکاک باشید.

ویتامین ها و مکمل های غذایی را در جایی خنک و خشک مانند یکی از کمدهای داخل اتاقتان نگه داری کنید. کمدهای داخل حمام به دلیل وجود بخار و نور، گزینه های خوبی برای نگه داری از این مکمل ها نیستند.

اگر مولتی ویتامینی این ترکیبات را داشت آن را از فهرست خریدتان کنار بگذارید؛
  • رنگ های مصنوعی
  • دی اکسید تیتانیوم (titanium dioxide) - مطالعات اجرا شده روی حیوانات نشان می دهد، این ترکیب می تواند باعث بروز مسائلی مانند التهاب، آسیب های کلیوی و سرطان های احتمالی در بدن شود.
  • کاراگانین (carrageenan) - این ماده می تواند باعث ایجاد التهاباتی در بدن شود.

همچنین اگر به ماده ای مانند گندم حساسیت دارید، مطمئن شوید مولتی ویتامینی که می خرید شامل ماده حساسیت زا برای شما نباشد.

در پایان

سری به دنیای ویتامین ها و مکمل های غذایی زدیم و متوجه شدیم که برای خرید بهترین ویتامین و مکمل غذایی مناسب خودمان، باید چه چیزهایی را در نظر بگیریم. با خطرات مصرف بیش از اندازه ویتامین ها آشنا شدیم و درباره شرایط بدنی که باید بر اساس آن ویتامین یا مکمل لازم را انتخاب کنیم، اطلاعات مفیدی به دست آوردیم. فقط دقت داشته باشید این مقاله تنها برای افزایش اطلاعات شما در این زمینه است و هر گونه تصمیم گیری نهایی را باید با مشورت با دکتر یا متخصص تغذیه تان انجام بدهید.

منابع health , webmd

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 26 آبان 1400 بروزرسانی: 26 آبان 1400 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 13635

به "چطور ویتامین و مکمل غذایی مناسب خود را انتخاب کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چطور ویتامین و مکمل غذایی مناسب خود را انتخاب کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید