چالش های یک حذف جنجالی!

به گزارش سفر به کانادا، ترم تحصیلی پاییز 98 زمانی بود که برای نخستین بار فارغ التحصیلان نظام جدید آموزش وارد دانشگاه ها شدند. گروهی که بعضی مباحث موجود در کتاب های فارغ التحصیلان نظام قدیم مانند انتگرال را نخوانده بودند و حالا استادان دانشگاه باید آن ها را از ابتدا تدریس می کردند. چالشی که حذف انتگرال ایجاد کرد موضوع نامه انجمن ریاضی ایران به دفتر برنامه ریزی و تألیف کتب درسی شد.

چالش های یک حذف جنجالی!

به گزارش سفر به کانادا، 24 دی ماه، انجمن ریاضی ایران با ارسال نامه ای از رئیس شورای برنامه ریزی درسی ریاضی درخواست کرد با توجه به این که حذف بعضی مباحث ریاضی از جمله انتگرال از کتاب دوازدهم موجب نگرانی استادان دانشگاه شده است، دلایل حذف این مباحث اعلام گردد.

در متن پاسخ به این درخواست انجمن ریاضی که در اختیار خبرگزاری دانشجویان ایران (سفر به کانادا) قرار گرفته، آمده است: مبنای این تغییرات، شایستگی ها و روینمودهای حاکم بر برنامه های درسی است. لذا با این که یکی از معیارهای معین محتوای کتاب های درسی متناسب بودن آن با اهداف رشته های دانشگاهی است، اما این تنها معیار موجود نیست و طبیعتا اهداف مد نظر برنامه درسی مدرسه ای بر اهداف آموزش عالی اولویت دارد.

محمدرضا سید صالحی، سرپرست حوزه تربیت و یادگیری ریاضی در بخش دیگری از این نامه می گوید: مفهوم انتگرال به طور کامل در سرفصل های آموزش عالی قرار گرفته است.

دکتر رحیم زارع نهندی، استاد تمام دانشکده ریاضی، آمار و علوم کامپیوتر دانشگاه تهران در گفت وگو با سفر به کانادا درباره چالش هایی که حذف انتگرال ایجاد نموده است، می گوید: یکی از مهم ترین کشفیات ریاضی کشف مشتق و انتگرال توسط نیوتن و لایب نیتس است. نیوتن از بزرگترین دانشمندان دنیا است وقتی کشفیات ایشان را از بچه ها می گیرید، درواقع بچه ها را از بزرگترین انگیزه تحصیل ریاضی محروم نموده اید.

وی اضافه کرد: مفهوم انتگرال مفهومی بسیار ملموس و یکی از زیباترین کاربردهای ریاضی برای محاسبه حجم، سطح و بسیاری از کاربردهای دیگر است که دانش آموزان در دوران دبیرستان می توانند یاد بگیرند و در دانشگاه آن را تکمیل نمایند. به نظر من حذف انتگرال یک فاجعه است.

حذف انتگرال سوژه بحث در میان کاربران توئیتر هم بوده است. یکی از کاربران درباره حذف این مبحث از کتب درسی دبیرستان نوشته: حذف انتگرال مانند این است که جدول ضرب را از دبستان حذف نمایند و بعد در دبیرستان یاد دهند.

یکی دیگر از کاربران هم که به نظر می رسد در دانشگاه تدریس می نماید، در همین باره نوشته: دوره دبیرستان را به کلاس کنکور تبدیل کردن و فقط یک سری روش های جادویی و حذف گزینه یاد می دن، الان من در کلاس های دانشگاه از صفر باید بگویم حد و مشتق و انتگرال از کجا اومده و به چه دردی می خوره.

بعضی از کاربران هم به مشکلاتی که حذف انتگرال از دبیرستان برای آموزش این مبحث در دانشگاه ایجاد نموده، اشاره نموده اند و می گویند: حتی دانش آموزان نظام قدیمی که انتگرال را در دبیرستان می خواندند، در دانشگاه و هنگام یادگیری انتگرال دوگانه و سه گانه به مشکل برمی خوردند، چه برسد به این که اصلا در دبیرستان از انتگرال چیزی نخوانند.

دکتر منصور واعظ پور، رئیس انجمن ریاضی نیز درباره اهمیت انتگرال به سفر به کانادا می گوید: انتگرال از مباحث مهمی است که در همه زمینه ها کاربرد دارد. کسانی که وارد مقطع متوسطه دوم می شوند یا وارد دوره فنی وحرفه ای و کار و دانش می شوند و یا رشته های نظری را انتخاب می نمایند، افرادی که رشته های نظری را می خوانند و می خواهند وارد دانشگاه شوند، باید مباحث پایه دروس دانشگاهی را بدانند و انتگرال هم از مباحث پایه ای است و نمی توان آن را نادیده گرفت.

حذف مباحثی همچون انتگرال از دبیرستان باعث شد که در طول ترم تحصیلی پاییز 98 انجمن های علمی بعضی دانشگاه ها برای دانشجویان ورودی خود کلاس های فوق العاده جهت آموزش مباحث پایه ای انتگرال بگذارند تا دانشجویان با ضعف درسی روبه رو نشوند.

اما فقط انتگرال نیست که از دروس دوره دبیرستان حذف شده، حجم بعضی مباحث ریاضی برای داوطلبان کنکورهای ریاضی و تجربی هم کاهش یافته است. علاوه بر آن بعضی مباحث درس فیزیک نیز از کتب درسی حذف شده است. با توجه به نامه انجمن ریاضی به آموزش و پرورش به نظر می رسد برای تدوین کتب ریاضی از نظرات اعضای انجمن علمی ریاضی استفاده نشده است. معین نیست فرایند تصمیم گیری برای حذف یا اضافه کردن مباحث مختلف چگونه است و آیا هماهنگی ای میان آن چه دانش آموزان در دبیرستان می خوانند، با آن چه قرار است در دانشگاه به آن ها آموزش داده گردد، وجود دارد یا خیر.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "چالش های یک حذف جنجالی!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چالش های یک حذف جنجالی!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید