هویت بچه ها در اینستاگرام سلب می گردد

به گزارش بانیما، پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع) گفت: در فضای اینستاگرام کودک با تعداد زیادی از مخاطب تنها گذاشته می گردد و هویتی که خودش می تواند برای خودش ایجاد کند را از او سلب می کنیم .

هویت بچه ها در اینستاگرام سلب می گردد

محمد جواد بادین فکر، پژوهشگر هسته مطالعات افکار عمومی و تغییرات فرهنگی مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع) در گفت وگو با خبرنگار درباره نقش و تاثیر فضای مجازی در زندگی مردم اظهار کرد: در فضای بین المللی و جهانی یک پلتفرم و یک رسانه به عنوان منبع مصرف در نظر گرفته می گردد. در آمریکا فیس بوک اولین و پر کاربردترین رسانه و شبکه اجتماعی است. در عراق یوتیوب اولین شبکه پرهوادار و در کشور ما اینستاگرام رسانه پر هوادار است.

بادین فکر ادامه داد: اینستاگرام از این حیث که شبکه ای در جامعه ایجاد می نماید پلتفرم محبوب مردم کشور ما است. دلیل مهم بعدی برای علاقه مردم به اینستاگرام این است که این فضا بر عکس توئیتر کمتر نخبگانی و عمومی است.

او اضافه کرد: اینستاگرام بسیاری افراد را از خود واقعی دور می نماید؛ این خود واقعی ممکن است به سبک زندگی تبدیل گردد. در توئیتر هویت دگرگون با هویت فرد تبدیل می گردد در حالی که در اینستاگرام افراد با هویت های واقعی خودشان وارد می شوند. هویت افراد در اینستاگرام هر لحظه با لایک و کامنت در حال شدن است. افراد در فضای مجازی هویت خودشان را خودشان راهنمایی می نمایند.

پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع) بیان نمود: در فضای اینستاگرام بانسلی روبرو هستیم که هویت خود را با فن پیچ ها و گروه های هواداری می سنجد. این فن پیچ ها وارد جنگ و تنازع جامعه نمی شوند و زندگی خودشان را می نمایند؛ این امر باعث ایجاد یک نسل بی تفاوت به مسائل حساس جامعه شده است. اینستاگرام فضایی است که هویت ها گزینشی و مدیریت شده اداره می گردد.

عدم پذیرش حضوری داوطلبان برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا

بادین فکر گفت: در اینستاگرام بچه هایی داریم که به آن ها بچه ها کار گفته می گردد. بچه هایی که پدر و مادرشان برای آن ها صفحه ای ایجاد می نمایند و عکس های شان را منتشر می نمایند و به گونه ای آن ها را اینفلوئنسر می نمایند که در واقعیت این فضا یک فضای کسب و کار است. یک دلیل آن این است که پدر و مادر می خواهند از آن ها کسب درآمد نمایند.

پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع) توضیح داد: هدف دوم این پدر و مادر ها این است که هویت خودشان را بازسازی نمایند. برای مثال مادر می خواهد با این بچه به گونه ای پز بدهد. ولی ما چقدر به مسئله هویتی این بچه ها فکر می کنیم. در واقع این کودک قرار است عظیم گردد با این همه چشمی که این سال ها او را در این هیبت دیده اند. اما در فضای اینستاگرام این کودک با تعداد زیادی از مخاطب تنها گذاشته می گردد و هویتی که خودش می تواند برای خودش ایجاد کند را از او سلب می کنیم که کاری ضد اخلاقی است.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 26 آبان 1400 بروزرسانی: 26 آبان 1400 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 8391

به "هویت بچه ها در اینستاگرام سلب می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هویت بچه ها در اینستاگرام سلب می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید