همه با هم علیه کرونا

به گزارش بانیما، بیمارستان شهدای گمنام در خیابان اعظم نظامی منطقه 15 به عنوان یکی از مراکز درمانی فعال در زمینه مبارزه با ویروس کرونا این روزها مقصد بسیاری از بیماران کرونایی در جنوب شرق تهران است.

همه با هم علیه کرونا

خبرنگاران- سارا جعفرزاده: مراکز درمانی را خط مقدم مبارزه با ویروس کرونا نامیده اند و این نامگذاری با واقعیت های مراکز درمانی در این روزهای شیوع کرونا متناسب است و همخوانی دارد. تعداد مراکز درمانی فعال در این زمینه کم نیست و یکی از آنها در منطقه15 قرار گرفته است. در این بخش از پایتخت، خیابان اعظم نظامی مقصد بیماران کرونایی است تا خود را به بیمارستان شهدای گمنام برسانند. این مرکز درمانی از همان روزهایی که زنگ خطر کرونا به صدا درآمد در حالت آماده باش کامل بود. فعالیت های متعددی برای مبارزه با کرونا در این بیمارستان آغاز شد و در این زمینه اتفاق ها هم کم نبود. از ابتلای بعضی پرستاران و پزشکان به کرونا تا حاضر شدن بعضی از پرستاران مبتلا بلافاصله بعد از بهبودی در محل کار که خبری از آنها هیچ جا شنیده نشد. حافظان سلامت هم در این راستا از ابتلا به کرونا نه تنها ایمن نبودند بلکه در معرض جدی ابتلا به این بیماری قرار داشتند. گزارشی از خدمات این بیمارستان در روزهای کرونایی را با هم می خوانیم.

  • مرکز کرونا در جنوب شهر

بیمارستان شهدای گمنام نام آشنایی برای اهالی منطقه15 است. از ابتدای شیوع کرونا، این بیمارستان به عنوان مرکز ویژه برای بیماران مبتلا به کرونا در جنوب شرق تهران انتخاب شد و حالا این روزها این بیمارستان مقصد اصلی بیماران کرونایی است. دکترسید مجتبی میرهاشمی رئیس بیمارستان شهدای گمنام در این باره می گوید: از هفته اول اسفند ماه سال97 بیمارستان شهدای گمنام به عنوان یکی از مراکز درمانی مقابله با کرونا در جنوب شهر تهران انتخاب شد. طبیعی است که در روزهای ابتدایی، بیمارستان و کادردرمانی آمادگی کامل نداشتند و کاستی هایی هم در زمینه تجهیزات فردی و دارویی وجود داشت که به مرور کاهش پیدا کرد. اما با این وجود با تمام ظرفیت آماده پذیرش بیماران کرونایی شدیم. دکتر میرهاشمی به کاستی ها در زمینه دارو اشاره می نماید و می گوید: در روزهای ابتدایی کاستی هایی درزمینه دارو وجود داشت که در اسرع وقت بخش اعظم آنها با وحدتی که در دستگاه های خدمات رسان ایجاد شد رفع شد و در حال حاضر در این بیمارستان با کمبود دارو روبرو نیستیم.

  • اختصاص تمام ظرفیت بیمارستان به درمان کووید19

بیشتر مراکز درمانی تمام ظرفیت خود را به درمان کرونا اختصاص داده اند. بیمارستان شهدای گمنام هم با تغییر شرایط در بخش هایی مانند دیالیز، تمام ظرفیت خود را به مقابله با کرونا اختصاص داده است. دکتر میرهاشمی در این باره می گوید: با توجه به اینکه بیمارستان شهدای گمنام به عنوان سنتر کرونا انتخاب شد، تمام ظرفیت و بخش های بیمارستان به درمان کووید19 اختصاص پیدا کرد. او به امکانات مناسب در خصوص دارا بودن دستگاه های تنفسی اشاره می نماید و می افزاید: خوشبختانه بیمارستان شهدای گمنام از امکانات مناسب آی. سی. یو برخوردار است و مشکل خاصی در خصوص تجهیزات و دستگاه های تنفسی نداشتیم ولی با این وجود، تجهیزات بیشتری را از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی جهت مدیریت پیک و اوج اپیدمی کرونا درخواست کردیم. در حال حاضر به یک دستگاه سی تی اسکن جهت اقدامات تشخیصی به موقع، دقیق و خدمات دهی بهتر احتیاج داریم.

  • کاهش آمار پذیرش بیماران کرونایی

طرح فاصله گذاری اجتماعی با هدف جلوگیری از شیوع کرونا چند وقتی است که در حال انجام است اما برای اینکه بدانیم این طرح تا چه میزان پیروز عمل نموده است باید نگاهی به آمار پذیرش بیمارستان ها بیندازیم. دکتر میرهاشمی در خصوص آمار پذیرش بیماران کرونایی در بیمارستان شهدای گمنام می گوید: با توجه به اینکه بیشتر بیماران مراجعه نماینده از مراکز دیگر به بیمارستان شهدای گمنام ارجاع داده می شوند، از حدود یک هفته قبل آمار پذیرش و بستری کووید19 کاهش قابل ملاحظه ای داشته اما با این وجود زود است که بخواهیم در خصوص اثر طرح فاصله گذاری اجتماعی قضاوتی داشته باشیم. با این حال، کادر درمان و همکاران ما اعم از پزشک، پرستار و نیروهای پشتیبانی تمام این روزهای سخت را در شیفت های سخت و طولانی کاری در کنار بیماران بودند و در این راه از یاری نیروهای داوطلب پزشک، پرستار، یاری بهیار و خدمات و نیروهای جهادی نباید غافل شد که انصافاً یاری عظیم و قوت قلبی نه تنها برای کادر درمان این مرکز درمانی بلکه برای همه مراکز درمانی و بهداشتی کشور بودند.

  • فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنیم

دکتر میرهاشمی شهروندان را به رعایت فاصله گذاری اجتماعی ترغیب و از آنها درخواست می نماید همچنان در منزل بمانند او می گوید: توصیه من به شهروندان همان توصیه مسئولان و کارشناسان است. همچنان شهروندان به ویژه گروه های آسیب پذیر مانند سالمندان فاصله گذاری اجتماعی را که این روزها از آن به عنوان فاصله گذاری هوشمند نام برده می گردد جدی بگیرند و از ترددهای غیرضروری خودداری نمایند، تمام پروتکل های وزارت بهداشت را در خصوص رعایت موارد بهداشتی در نظر داشته باشند و رعایت نمایند، چراکه هیچ کس از این بیماری مصون نیست. او به آمار قابل توجهی از ابتلا به کرونا در میان شهروندان منطقه15 اشاره می نماید و می گوید: آمار دقیقی در خصوص تعداد افراد مبتلا به کرونا در منطقه15 در دست نداریم و به صورت قانونی این آمار تطبیقی باید به وسیله مراجع ذیصلاح اعلام گردد اما این منطقه یکی از مناطق پرجمعیت تهران است و با توجه به آمار بستری و با استناد به آزمایشات اجرا شده می توان گفت در این بیمارستان آمار قابل توجهی از بیماران کرونایی ساکن منطقه15 بوده اند.

  • پرستار مبتلا به کرونا:

برای خودم پرونده پزشکی تشکیل دادم

فاطمه علیزاده یکی از پرستاران بیمارستان شهدای گمنام است که از روز بیستم اسفند ماه متوجه وجود علائم بیماری در خود شده بود. او در این باره به خبرنگار خبرنگاران می گوید: از بیستم اسفند متوجه بیماری خودم شدم و در خصوص آن با پدر و مادرم صحبتی نکردم. بیشترین نگرانی من به خطر افتادن سلامتی پدر و مادرم بود و می ترسیدم آنها به کرونا مبتلا شوند. بالاخره با هرترفندی بود خانوده ام را به شهرستان فرستادم. در نهایت روز 25 اسفند در شیفت کاری خودم برای خودم پرونده پزشکی تشکیل دادم و روز 27 اسفند بعد از دریافت جواب آزمایشات متوجه شدم که صددرصد به کرونا مبتلا شده ام و در اورژانس بیمارستان بستری شدم. حال بسیار بدی را از لحاظ جسمی تجربه می کردم اما آرامش خاطری داشتم که تمام تلاشم را برای بیماران به کار گرفته بودم. بعد از 2 روز بستری در بیمارستان، به منزل رفتم و حدود دو هفته در خانه قرنطینه شدم و بعد از دو هفته تست کرونای من منفی شد و در محل کارم حاضر شدم. علیزاده می افزاید: یکی از دلایلی که باعث شد دوباره بعد از 14 روز بیماری در بیمارستان حاضر شوم این بود که احساس می کردم در این شرایط بیماران به من احتیاج دارند و باید در کنار آنها باشم.

  • پزشک متخصص بیماری های عفونی:

دوری از بیماران برایم سخت بود

دکترنوشین حاجی زاده متخصص بیماری های عفونی در بیمارستان شهدای گمنام دو هفته بعد از شیوع کرونا به این بیماری مبتلا شد. او درباره روزهای بیماری اش می گوید: از همان روزی که شغل پزشکی را انتخاب کردم می دانستم که با بیماری های واگیردار در ارتباط هستم و بالاخره ممکن است که خودم هم درگیر بیماری شوم. با توجه به تجربه بیماری خودم مهم ترین چیزی که بیماران در زمان ابتلا به کرونا احتیاج دارند، اطمینان خاطر است. وحشت از این بیماری، بیماران را اذیت می نماید اما اطمینان خاطر و دادن آگاهی درخصوص بیماری باعث می گردد بیماران بهتر با این موضوع کنار بیایند. دکتر حاجی زاده در خصوص روزهای قرنطینه در منزل می گوید: روزهای قرنطینه را به سختی در منزل سپری کردم و دوری از بیماران بدترین چیزی بود که در آن روزها تجربه می کردم و دوست داشتم زودتر سرکارم حاضر شوم و در کنار بیمارانم باشم. یکی از نکاتی که ضروری است افراد بدانند این است که باید ترس از این بیماری را از خود دور نمایند چون ترس باعث اختلال در سیستم ایمنی بدن می گردد و میزان ایمنی بدن را پایین می آورد و ویروس ها عاشق میزبان هایی هستند که ایمنی بدنشان پایین است. ضروری است نکات بهداشتی را بیش از پیش رعایت کنیم تا زودتر از این بیماری خلاص شویم.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 26 آبان 1400 بروزرسانی: 26 آبان 1400 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 9094

به "همه با هم علیه کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه با هم علیه کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید