نمایشگاه مجازی حضور ناشران و دسترسی مخاطبان را عادلانه می نماید

به گزارش بانیما، آزاده نظر بلند، معاون کتاب و فرهنگ موسسه کتاب و ادبیات ایران در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران ، درباره نخستین نمایشگاه مجازی کتاب، اعلام کرد: درحالِ آنالیز استراتژی های کلی از جمله انواع استراتژی های فروش هستیم؛ روش هایی مانند ایجاد فضای فروش(Market place) و یا مرکز پشتیبانی. برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب، اقدام عظیم با جوانب متنوع شاملِ فروش و همچنین برنامه های جنبی است؛ علاوه براین توجه به موضوع جامعه نشر، یعنی تصمیم گیری درباره توزیع عادلانه یارانه.

نمایشگاه مجازی حضور ناشران و دسترسی مخاطبان را عادلانه می نماید

توزیع عادلانه یارانه در نمایشگاه فیزیکی هم محقق نمی گردد

وی با بیان این مطلب که باید جامعه را درباره توزیع عادلانه یارانه توجیه کنیم، اضافه نمود: توزیع عادلانه یارانه حتی در نمایشگاه فیزیکی هم محقق نمی گردد چه برسد به نمایشگاه مجازی. بنابراین در نمایشگاه مجازی، می توان درباره تحقق جریان عادلانه خرید و فروش صحبت کرد. جریان عادلانه خرید و فروش یعنی فرصت برابر حضور ناشران و خریداران در نمایشگاه مجازی کتاب؛ در حالی که محدودیت مکانی از نظر متراژ و غرفه اجازه حضور همه ناشران در فضای فیزیکی محل برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران را به ناشران نمی داد. ناشران متقاضی ادوار مختلف نمایشگاه که به دلیل کمبود فضا پیروز به حضور در نمایشگاه نمی شدند، با برگزاری نمایشگاه مجازی این فرصت را خواهند داشت.

نظر بلند با تاکید بر رفع محدودیت مکانی در نمایشگاه مجازی به عنوان یک مزیت، ادامه داد: باتوجه به اینکه میزان تخصیص غرفه به ناشران، یکی از مباحث همیشگی نمایشگاه بوده است، در عمل منتفی خواهد شد. همچنین موضوعاتی مانند جانمایی ناشران، دوری و نزدیکی به در های ورودی، چیدمان براساس حروف الفبایی در نمایشگاه مجازی حذف می گردد؛ بنابراین می توان گفت نمایشگاه مجازی عدالت را در حضور ناشران جاری می نماید؛ یعنی ناشران شهرستانی به دلیل دوری از تهران و یا مسائل اسکان این رویداد را از دست نخواهند داد.

معاون کتاب و فرهنگ موسسه فراگیر با اشاره به تحقق عدالت دسترسی به کتاب با برگزاری نمایشگاه مجازی برای علاقه مندان مناطق مختلف کشور، گفت: نمایشگاه مجازی کتاب، امکان دسترسی و استفاده از یارانه خرید کتاب را برای بسیاری از مردم در نقاط مختلف کشور، بدون صرف هزینه سفر و اسکان، فراهم می نماید؛ بنابراین پیش بینی می کنیم تعداد ناشران و حتی یارانه ها ظرفیت افزایش را دارد؛ چراکه به عنوان مثال، بسیاری از دانشجویان که به دلیل مسائل مختلف امکان حضور در نمایشگاه را نداشتند، می توانند از یارانه استفاده نمایند.

نظ ربلند اضافه نمود: عدالت در فروش، توزیع و استفاده از یارانه را می توان این گونه

جریان عادلانه خرید و فروش یعنی فرصت برابر حضور ناشران و خریداران در نمایشگاه مجازی کتاب؛ در حالی که محدودیت مکانی از نظر متراژ و غرفه اجازه حضور همه ناشران در فضای فیزیکی محل برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران را به ناشران نمی داد

تعبیر کرد؛ فرصت برابر و عدالت اجتماعی برای فروشنده و خریدار در نمایشگاه مجازی ایجاد خواهد شد. به عبارت دیگر؛ نمایشگاه مجازی عدالت توزیع، فروش و خرید یا دسترسی آزاد مخاطب به خرید را ایجاد می نماید؛ به طوری که امکان دسترسی و بازدید از غرفه ها ناشران کودک با تلفن همراه و یا تبلت، برای مخاطب کودک ساکن در مناطق کم برخوردار هم مهیا می گردد و این یکی از مصادیق عدالت دسترسی از طریق نمایشگاه مجازی است. این مشاهده اگر به خرید منجر شد، پمن لحاظ شدن یارانه ها با سیستم ارسال که در برنامه واقع شده است همراه می گردد. این سیستم در تقسیم مساوی و عادلانه یارانه بین مخاطبان و انتقال آن به ناشران کارآمد است.

ضرورت تبیین ضوابط جدید براین نمایشگاه مجازی

معاون کتاب و فرهنگ موسسه فراگیر، در پاسخ به این پرسش که آیا فرآیند ثبت نام برای حضور در نمایشگاه مجازی کتاب تکرار خواهد شد یا خیر؟ بیان نمود: با توجه به اینکه ماهیت نمایشگاه مجازی و فیزیکی متفاوت است، به نظر می رسد سیاست ها و ضوابط برای نمایشگاه مجازی باید بازنگری گردد. آنالیز این ضوابط در حیطه اختیارات من نیست و من فقط موارد را به کارگروه مربوطه پیشنهاد می کنم. قطعا ضوابط باید متناسب با نمایشگاه مجازی باشد. علاوه براین؛ بحث تخصیص یارانه ها نیز باید باتوجه به رفع محدودیت های مکانی و زمانی بازبینی گردد؛ چراکه تعداد ناشران و مخاطبان افزایش پیدا خواهد نمود.

نظر بلند ادامه داد: تا پیش از اعلام تصمیم شورای سیاست گذاری براساس تصمیم ستاد مقابله با کرونا، برگزاری نمایشگاه فیزیکی ترجیح برگزار نمایندگان بود و امید وار بودیم با رعایت پروتکل های بهداشتی، امکان برگزاری نمایشگاه را داشته باشیم.

وی درباره زمان تشکیل کارگروه ویژه نمایشگاه مجازی کتاب گفت: باید توجه داشته باشیم که تصمیم برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب هفته گذشته رسانه ای شد و درحال حاضر مسائل زیر ساختی در حال پیگیری اند. بنابراین؛ تصمیم گیری درباره مسائل جزئی تر احتیاجمند زمان بیشتری است.

نظربلند اضافه نمود: با توجه به زمان اعلام رسمی این تصمیم تا امروز فرصت زیادی را برای پرداختن به جزئیات، از دست ندادیم اما قطعا هرچه سریع تر کارگروه ویژه نمایشگاه متشکل از صنف نشر، متخصصین فنی، براساس شرایط و ضوابط تصمیم گیری گردد

مسائل نشر با برگزاری آبرومندانه نمایشگاه جبران می گردد

وی با بیان این که باید از ظرفیت های بیرونی، برای برگزاری هرچه بهتر نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران استفاده کرد، گفت: صدمات سختی که به بدنه نشر وارد شده، باید به شکل مقتضی جبران گردد. جبران این صدمات با برگزاری یک نمایشگاه با کیفیت و آبرومندانه محقق خواهد شد؛ نه صرفا با یک فروش دست و پا شکسته. اصرار نداریم همه امور را انجام دهیم، بلکه در حال آنالیز ظرفیت های مختلف هستیم تا هر بخش، توسط چه تیم، صنف و یا همکاری افراد با تجربه انجام گردد.

معاون کتاب و فرهنگ موسسه فراگیر در پاسخ به این پرسش که آیا بهره گیری از تجربه ناشران و انجمن های فرهنگی ناشران به معنای استفاده از ظرفیت ها است؟ گفت: در موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران و همچنین موسسه خانه کتاب تجربه نمایشگاه مجازی کتاب وجود ندارد اما صنوف مختلف نشر، انجمن های فرهنگی

صدمات سختی که به بدنه نشر وارد شده، باید به شکل مقتضی جبران گردد. جبران این صدمات با برگزاری یک نمایشگاه با کیفیت و آبرومندانه محقق خواهد شد؛ نه صرفا با یک فروش دست و پا شکسته. اصرار نداریم همه امور را انجام دهیم، بلکه در حال آنالیز ظرفیت های مختلف هستیم تا هر بخش، توسط چه تیم، صنف و یا همکاری افراد با تجربه انجام گردد

نشر و حتی مراکز پخش، فروش مجازی را دارند و البته باید از تجربه آن ها استفاده کنیم. البته تجربه های قبلی بسیار کوچک تر از حجم نمایشگاه مورد نظر ما است؛ چراکه اگر در این نمایشگاه حجم فروش و ارسال مرسولات نمایشگاه مجازی کتاب برابر با نمایشگاه فیزیک کتاب باشد، بی تردید بسیار قابل توجه خواهد بود.

نظر بلند درباره دیدگاه و نگرانی صنف مبنی بر دیده نشدن همه ناشران به ویژه ناشران کوچک در نمایشگاه مجازی کتاب با توجه به اینکه مخاطب دیگر تجربه عبور از بین راهرو های متعدد برای رسیدن به ناشر مورد نظر خود را ندارد، بیان نمود: بخشی از این دیدگاه را قبول دارم اما با همه احترامی که برای متولیان صنف قائل هستم، معتقدم مخاطب نمایشگاه فیزیکی هم، هرچقدر در راستا رسیدن به غرفه مورد نظر، از دیگر غرفه ها بازدید کند و خریدی هم انجام دهد و حتی اگر کتاب مشابه کتاب مورد نظر را ببیند، به احتمال 80 درصد این کتاب را خریداری نخواهد نمود و به غرفه ناشر مورد علاقه خود خواهد رفت.

امکانات مختلف جست و جو شرایطی مشابه گردش در راهرو ها را ایجاد می نماید

وی، درباره دلیل تحلیل خود از رفتار مخاطب در نمایشگاه مجازی کتاب، اضافه نمود: به نظرم می رسد افرادی که آگاهانه کتاب انتخاب می نماید، بسیاری از مولفه ها از جمله مولف، ناشر و مترجم را در نظر دارند و حتی به این نتیجه رسیده اند که کیفیت فراوری هر یک از ناشران در دو قالب ترجمه و تالیف و یا موضوعی، متفاوت است. علاوه براین؛ افرادی که به غرفه ای خاص برای خرید کتابی خاص مراجعه می نمایند؛ به دلیل انتخاب و خرید آگاهانه تر در مقایسه با سایر بازدیدنمایندگان، احتمال اینکه در راستا از غرفه ای دیگر خرید نمایند، کاهش پیدا می نماید. هرچند امکان این شکل خرید هم وجود دارد اما باید در نظر داشته باشیم دو شکل نمایشگاه فیزیکی و مجازی، بسیار متفاوت اند.

معاون کتاب و فرهنگ موسسه فراگیر با بیان این مطلب که خواه ناخواه هر یک از دو نمایشگاه فیزیکی و مجازی، مزیت ها و معایبی دارند، گفت: یکی از مزیت های نمایشگاه مجازی، امکان جست وجو پیشرفته، دسترسی به عنوان های مشابه و پیشنهادات است. در نمایشگاه فیزیکی با توجه به حجم بالای کتاب، احتمال خرید با دیدنِ کتاب ایجاد می گردد اما در نمایشگاه مجازی با توجه به امکانات مختلف جست و جو، اگر حتی یک زمینه موضوعی در نظر مخاطب باشد، دسترسی به عناوین دیگر در آن موضوع نیز فراهم است و این مزیت برای مخاطبان نمایشگاه های فیزیکی وجود ندارد.

نمایشگاه مجازی خریداران سرگردان را کاهش می دهد

وی اضافه نمود: یکی از مزیت های نمایشگاه فیزیکی گردش بازدیدنمایندگان بین غرفه هاست که در نمایشگاه مجازی با کنسول های جست و جو تا حدودی می توان آن را شبیه سازی کرد. مجددا تاکید می کنم دو نمایشگاه فیزیکی و مجازی بسیار متفاوت هستند و نمی توان در روبرو با هر کدام، انتظارات مشابه داشت؛ بلکه انتظار باید براساس مقتضیات دو پلتفرم باشد.

نظر بلند درباره اینکه شاید برای رفع نگرانی صنف از کاهش قابل توجه فروش در نمایشگاه مجازی، آموزش و آگاهی بخشی به مردم درباره راه های استفاده از پلتفرم نمایشگاه مجازی کتاب ضرورت دارد، بیان نمود: یادمان است سال ها، غرفه های اطلاع رسانی در نمایشگاه کتاب، پُر ازدحام بود اما به مرور با توجه به توسعه امکانات آنلاین و یا بارگذاری نقشه نمایشگاه در سایت موسسه نمایشگاه های فرهنگی و یا

یکی از مزیت های نمایشگاه فیزیکی گردش بازدیدنمایندگان بین غرفه هاست که در نمایشگاه مجازی با کنسول های جست و جو تا حدودی می توان آن را شبیه سازی کرد. مجددا تاکید می کنم دو نمایشگاه فیزیکی و مجازی بسیار متفاوت هستند و نمی توان در روبرو با هر کدام، انتظارات مشابه داشت؛ بلکه انتظار باید براساس مقتضیات دو پلتفرم باشد

ناشران مختلف، بار کیوسک های اطلاع رسانی، به طور چشمگیری کاهش پیدا کرد. جریان اطلاع رسانی و جست و جو به عنوان بدهی ترین امکان و زیر ساخت رسیدن به کتاب مورد نظر برای نمایشگاه مجازی نیز درمحیط آنلاین، قابل اجراست.

وی با تقسیم مخاطبان نمایشگاه به دو گروه، بیان نمود: یک دسته از مخاطبان با در دست داشتن فهرست به نمایشگاه مراجعه می نمایند؛ یعنی می دانند چه کتابی می خواهند. دسته دوم افرادی هستند که به صورت تفننی به نمایشگاه مراجعه می نمایند و به نظر می رسد نگرانی صنف از دست دادن این دسته از مخاطبان باشد. به طور قطع با صنف گفت و گوهایی خواهیم داشت. این نگرانی ها در فضای دیجیتال باید به گونه ای رفع گردد که شریط تا حد ممکن به خواست صنف، نزدیک تر باشد اما نمی توانیم از حالا قول بدیهم دقیقا بعضی احتیاج هایی که در نمایشگاه فیزیکی رفع می شد در نمایشگاه مجازی نیز رفع می گردد. قاعدتا دو فضای فیزیکی و مجازی متفاوت اند.

معاون کتاب و فرهنگ موسسه فراگیر، بیان نمود: احتیاج های جدید در شرایط جدید، قطعا رفتار های جدید را در پی دارند. بی تردید نمایشگاه مجازی هم مانند سایر فروشگا ه ها مجازی، مشتریان را به استفاده از پلتفرم سوق می دهد. ناشران نباید نگران این مقوله باشند؛ چراکه بخشی از خلأ خریداران سرگردان نمایشگاه با خریداران هدفمندی که قبلا امکان حضور در نمایشگاه را نداشتند، جبران می گردد. به عبارت دیگر؛ شاید خریداران سرگردان نمایشگاه کاهش پیدا نمایند اما به نظر می رسد، خریداران هدفمند و دارای فهرست افزایش پیدا خواهند کرد؛ افرادی که قبلا به دلایل متعدد امکان حضور در نمایشگاه فیزیکی را پیدا نمی کردند. جبر زمانی و مکانی نمایشگاه کتاب تهران در شرایط مجازی از بین می رود و اتفاقا امکان دسترسی بیشتری را فراهم می نماید.

آمارهای فراوری کتاب و ترسیم شرایط صنعت

وی، درباره انتشار 15548 عنوان کتاب در سه ماه نخست امسال با وجود شرایط کرونا در کشور، بیان نمود: هفته گذشته وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتشار پیغام توئیتری به تداوم فعالیت ناشران با وجود شیوع ویروس کرونا و فراوری 15548 اشاره کردند که جای بسی خوشحالی است. ناشران در این شرایط نه تنها میزان فراوری خود را کاهش ندادند؛ بلکه تا حدودی نیز افزایش آمار داشتیم. رشد اندک سه ماه نخست؛ هرچند همانند آمار های سال های گذشته نبود اما در شرایط فعلی باید به ناشران آفرین گفت.

نظر بلند ادامه داد: کاهش 36 درصدی فراوری کتاب های یاری آموزشی در آمار سه ماهه بیشتر به چشم آمد. این میزان کاهش با توجه به تغییر شیوه آموزش در سطوح مختلف و توسعه آموز ش های مجازی در مدارس و دانشگاه ها، قابل پیش بینی بود. احتیاج به منابع مکتوب در قالب کتاب در بازار کتاب های آموزشی کاهش پیدا نموده است. در حوزه ادبیات نیز کاهش 4 درصدی را شاهد هستیم که چندان قابل توجه نیست چراکه این میزان نوسان همیشه وجود دارد.

وی درباره آینده نشر درصورت تداوم شیوع ویروس کرونا، گفت: صنعت نشر دارد راه خود را ادامه می دهد و به نظر می رسد، با فاصله دریافت از زمان آغاز شیوع ویروس کرونا، شرایط فراوری به شرایط سابق بازگشته است و مراکز مانند سایر کسب و کار ها راستا خود را پیدا نموده اند. اگر شاهد استمرار شیوع ویروس باشیم، قطعا با بکارگیری ظرفیت های جدید، می توان فراوری را گسترش داد؛ چراکه نمی توان فعالیت مالی

احتیاج های جدید در شرایط جدید، قطعا رفتار های جدید را در پی دارند. بی تردید نمایشگاه مجازی هم مانند سایر فروشگا ه ها مجازی، مشتریان را به استفاده از پلتفرم سوق می دهد. ناشران نباید نگران این مقوله باشند؛ چراکه بخشی از خلأ خریداران سرگردان نمایشگاه با خریداران هدفمندی که قبلا امکان حضور در نمایشگاه را نداشتند، جبران می گردد

نشر را متوقف کرد.

شرایط کتاب فروشی ها نگران نماینده است

وی با اشاره به تاثیر پذیری شدید کتاب فروشی ها به عنوان آخرین حلقه نشر از شیوع ویروس کرونا بیان نمود: با توجه به ضرورت رعایت پروتکل های بهداشتی و حضور حداقلی مردم در اجتماعات، شرایط کتاب فروشی ها و همچنین مراکز پخش کتاب، نگران نماینده است. به نظر می رسد حلقه فراوری در حال پیدا کردن راستا خود است اما در بخش فروش، شاهد تقویت فروش های آنلاین هستیم. بنابراین؛ کتاب فروشی ها بیشتر در معرض تهدید و خطر تعطیلی قرار گرفته اند. اخبار تعطیلی چند کتاب فروشی در شهر های مختلف نیز نشانه تاثیر گذاری این شرایط است. برای من که چند دوره مسئولیت برگزاری طرح های فصلی را داشتم، شنیدن این اخبار بسیار تاسف برانگیز و نارحت نماینده است.

نظر بلند، درباره تاثیر گذاری حمایت های دولتی از کتاب فروشی ها در شرایط کرونایی، ادامه داد: به نظر می رسد حمایت های دولتی، چندان جبران نماینده آسیب به کتاب فروشی ها، نخواهد بود؛ چراکه ابعاد خسارت ها بسیار گسترده و عمیق است و حمایت ها بخشی از آسیب ها را جبران خواهد نمود. به نظر می رسد کتاب فروشی ها باید خودشان با ایجاد سازوکار های جدید و تغییر روش فعالیت، در فروش غیر حضوری مشارکت بیشتری داشته باشند تا بخشی از آسیب ها، جبران گردد. کتاب فروشی ها، بالاخره باید تعامل بیشتری با شرایط جدید داشته باشند و به سمت استفاده از ظرفیت های جدید حرکت نمایند.

معاونت کتاب و فرهنگ موسسه فراگیر با اشاره به طرح تابستانه، اضافه نمود: یکی دو روز آینده ثبت نام تابستانه کتاب کلید می خورد برای برگزاری این دوره از طرح های حمایتی باید شرایط فروش غیر حضوری در نظر گرفته گردد.

موسسه جدید دستاورد ها را حفظ می نماید

نظر بلند، درباره توضیح وظایف معاونت کتاب و فرهنگ موسسه فراگیر معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان نمود: مسئولیتم در موسسه خانه کتاب به عنوان معاون فناوری اطلاعات به علاوه بخش جشنواره ها، انتشارات و اهل قلم به مسئولیت های من اضافه شده است. با توجه به ادغام سه موسسه زیرمجموعه معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در بخش زیر ساختی و رویه ها تغییرات زیادی خواهیم داشت. روز های سخت و پرکاری پیش رو داریم و به کوشش و همت همکاران امیدوارم.

وی با اشاره به تصمیمات اتخاذشده درباره بخش اهل قلم در قالب موسسه جدید، اضافه نمود: فعلا اتفاق خاصی قرار نیست رخ بدهد. بخشی از فرآیند خدمات به اهل قلم در ارتباط با صندوق اعتباری هنر است و با توجه به اینکه در این صندوق تغییری و تحولی رخ نداده ، جریان خدمات دهی موسسه به اهل قلم نیز ادامه خواهد داشت. امید وارم، برنامه های حمایتی بیشتری برای اهل قلم در نظر گرفته گردد تا موسسه جدید بتواند در اجرای آن دخیل باشد. کوشش داریم برنامه های سرای اهل قلم هم که به دلیل شیوع ویروس کرونا به صورت مجازی برگزار می گردد، تداوم پیدا کند.

معاونت کتاب و فرهنگ موسسه فراگیر درباره آئین نامه های جدید اهل قلم که با هدف ارائه تعریف جدید از اهل قلم انجام شد، بیان نمود: این آئین نامه ها که با پشتوانه فکری قابل توجه و صرف زمان زیاد به نتیجه رسید، حفظ خواهد شد. کوشش بسیار ارزشمندی بود بنابراین تجارب و الگو های خوب را باید حفظ کرد و اگر کم و کاستی وجود داشته باشد برای رفع آن کوشش خواهیم کرد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 26 آبان 1400 بروزرسانی: 26 آبان 1400 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 11001

به "نمایشگاه مجازی حضور ناشران و دسترسی مخاطبان را عادلانه می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نمایشگاه مجازی حضور ناشران و دسترسی مخاطبان را عادلانه می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید