نخستین فصل پروژه آنالیز غارهای دستکند صخره ای مازندران شروع شد

به گزارش بانیما، سرپرست پروژه از آغاز به کار نخستین فصل پروژه آنالیز و شناسایی غارهای دستکند صخره ای آمل معروف به کافر کلی اطلاع داد.

نخستین فصل پروژه آنالیز غارهای دستکند صخره ای مازندران شروع شد

بهگزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی مازندران، میثم فلاح صبح روز دوشنبه 19 خرداد ماه 99 گفت: مجوز این پروژه تحقیقاتی 25 اردیبهشت ماه از سوی پژوهشگاه به منظور آنالیز و شناسایی مجموعه کافرکلی های آمل صادر شده است.

او با بیان اینکه غارهای دستکند صخره ای یا کافر کلی ها مجموعه جذاب و کم نظیری در ایران هستند، اضافه نمود: در پروژه حاضر کوشش می گردد تا این آثار، که به رغم کثرت تعداد و اهمیت مطالعاتی کاملاً مغفول مانده اند، آنالیز، مستندنگاری، معرفی و فرم و عملکرد آن ها آنالیز گردد.

سرپرست پروژه آنالیز مجموعه کافرکلی های آمل مطرح کرد: در این پروژه سعی شده که تمامی این آثار مورد شناسایی، آنالیز، مطالعه باستان شناسی قرار گیرد و از آن ها مستند سینمایی نیز تهیه گردد.

او اضافه نمود: این پروژه نخستین طرح آنالیز باستان شناسی با مجوز پژوهشگاه است که به مطالعه و آنالیز غارهای دستکند صخره ای می پردازد. این آثار از سایر سازه های صخره ای و دستکند کشورمان به لحاظ تراکم و تمرکز در یک منطقه، متفاوت هستند.

فلاح گفت: تعداد قابل ملاحظه ای از این آثار در ارتفاعات قرار دارند، که فقط به صورت صخره نوردی قابل دسترسی هستند، تعدادی در مجاورت مناطق مسکونی روستایی و تعدادی نیز در معابر سوق الجیشی و دره های میان کوهی دره هراز قرار دارند.

او نقشه برداری هوایی و مدل سازیِ سه بُعدی دیجیتالی در رایانه با پهپاد فتوگرامتری را از دیگر اقدامات این فصل از پروژه برشمرد و اضافه نمود: این مدل کاملاً طبیعی اما با قابلیت تشخیص مختصاتی نقطه به نقطه و همچنین انداز ه گیری پارامترهای معماری در دسترس پژوهشگران قرار گرفته و آن ها را از حضور مستقیم در سایت های غیرقابل دسترس و پژوهش فیزیکی، بی احتیاج می نماید، همچنین درصورت تخریب سازه یا محوطه، قابلیت بازسازی و یا بازسازی نقطه به نقطه را فراهم می نماید.

سرپرست پروژه آنالیز مجموعه کافرکلی های آمل با تأکید بر این که این مجموعه ها کاربری های جدا و منفک از یکدیگر دارند، اضافه نمود: به احتمال زیاد این غارها جنبه آیینی و پرستشگاهی، دفاعی و دیدبانی، استقرار موقت دارند، بعضی دیگر نیز احتمالاً آرامگاه بوده اند، البته این فرضیه ها منوط به اتمام طرح و تحلیل داده ها و مقایسه آن با نمونه های مشابه است.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: میراث آریا
انتشار: 26 آبان 1400 بروزرسانی: 26 آبان 1400 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 10157

به "نخستین فصل پروژه آنالیز غارهای دستکند صخره ای مازندران شروع شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نخستین فصل پروژه آنالیز غارهای دستکند صخره ای مازندران شروع شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید