خبرنگاران لاوروف: دور جدید رایزنی ها با ترکیه درباره ادلب بزودی شروع می گردد

به گزارش بانیما، مسکو- خبرنگاران - وزیر امور خارجه روسیه بیان کرد: روسیه و ترکیه دور جدید رایزنی ها در خصوص اوضاع ادلب سوریه را بزودی شروع می نمایند.

خبرنگاران لاوروف: دور جدید رایزنی ها با ترکیه درباره ادلب بزودی شروع می گردد

سرگئی لاوروف در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با سراج الدین مهرالدین وزیر امور خارجه تاجیکستان در ساختمان ضیافت های وزارت امور خارجه روسیه اضافه نمود: در زمان حاضر دور دیگری از رایزنی ها تدارک دیده می گردد که ما امیدواریم بتواند برای کسب توافق در مورد اینکه چگونه ادلب واقعا منطقه امن گردد و در آن تروریست ها جولان ندهند، یاری کند.

وی اضافه نمود: نظامیان ترکیه ای در ادلب می دانند که مبارزه در منطقه امن ادلب، صرفا با تروریست ها انجام می گیرد.

لاوروف ادامه داد: هیچکس و هیچگاه در چارچوب توافقنامه بین روسای جمهوری روسیه و ترکیه توافق نکرده بودیم که به تروریست ها درصورت کوشش های آنها همانند آنچه که صورت گرفت، حمله متقابل نخواهیم کرد.

وی ادامه داد: من اطمینان دارم نظامیان ترکیه که در میدان (جنگ در ادلب) حضور دارند، بخوبی مطلع هستند بویژه اینکه تروریست ها چندین بار به مواضع ما و مواضع ارتش سوریه و مراکز غیرنظامی این کشور دقیقا از محل استقرار مراکز بازرسی ارتش ترکیه حمله کردند.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه توضیح داد: مسکو با هرگونه کوشش برای تبرئه کردن گروه های تروریستی که از سوی شورای امنیت چنین شناخته شده اند، مقابله می نماید.

در هفته های اخیر منطقه امن ادلب بر اثر تحرکات تروریست ها متشنج شده و ورود ارتش ترکیه به این منطقه و درگیری ان با نیروهای ارتش سوریه و نیز گلوله باران مناطق پیرامون ادلب ازسوی گروه های تروریستی بر تنش ها به شدت اضافه نموده است.

وزیر امور خارجه روسیه در بخش دیگری از سخنان خود گفت که هیچ نکته غیرمنتظره وجود ندارد که به تروریست ها در ادلب در جریان حمله آنها از مراکز بازرسی ترکیه حمله هوایی شد.

وی اضافه نمود: مطابق با توافق بین روسیه و ترکیه، معارضان در ادلب باید از تروریست ها جدا شوند. علاوه بر این اعلام شده بود که باید تسلیحات سنگین از امتداد خارجی حدود منطقه ادلب خارج گردد تا با ان مراکز ارتش سوریه و مناطق مسکونی این کشور و پایگاه حمیمم روسیه هدف قرار نگیرد.

لاوروف ادامه داد: همچنین توافق شده بود که شرایط برای امکان تردد عادی در جاده های ام-4 و ام-5 سوریه فراهم گردد.

به گفته وی توافق هایی که در ماه سپتامبر سال 2018 به دست امد و یک سال پس از آن تایید شد اجرا نشد و کاملا آشکار بود که منطقه امن ادلب به محدوده تشدید تنش تبدیل شد زیرا تبهکاران که نمی خواستند از این منطقه خارج شوند بارها به مراکز خارج از این محدوده حمله کردند.

لازم به ذکر است ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان روسای جمهوری روسیه و ترکیه روز آدینه در گفت وگوی تلفنی در مورد اوضاع منطقه ادلب مذاکره کردند.

دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین اعلام نمود:در مرکز توجه دو طرف، بار دیگر اوضاع متشنج منطقه امن ادلب قرار داشت. پوتین از ادامه اقدامات خصمانه گروه های افراط گرا در این منطقه ابراز نگرانی جدی کرد.

رئیس جمهوری روسیه بر ضرورت احترام بدون قید و شرط به حق حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه ترکیه کرد.

روسای جمهوری روسیه و ترکیه توافق کردند رایزنی های بین سازمان های دو کشور در مورد ادلب به منظور کاهش تنش ها در این منطقه و تامین آتش بس و از بین بردن تهدید تروریستی را افزایش دهند.

در همین حال خبرگزاری دولتی تاس با استناد به گزارش دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری ترکیه به نقل از اردوغان اعلام نمود که باید از اقدامات ارتش سوریه در ادلب و بروز فاجعه انسانی در این منطقه (ادلب) جلوگیری کرد.

رئیس جمهوری ترکیه در گفت وگو با پوتین توضیح داد که حل و فصل اوضاع ادلب با اجرای کامل تفاهم نامه سوچی امکانپذیر است.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: ایرنا
انتشار: 26 آبان 1400 بروزرسانی: 26 آبان 1400 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 7604

به "خبرنگاران لاوروف: دور جدید رایزنی ها با ترکیه درباره ادلب بزودی شروع می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران لاوروف: دور جدید رایزنی ها با ترکیه درباره ادلب بزودی شروع می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید