جزئیات یک سرقت ادبی روی صحنه تئاتر ، مجری سابق تلویزیون هم حضور دارد

به گزارش بانیما، سعیده آجربندیان کارگردان نمایش سایه روشن درباره ویژگی های این اثر نمایشی که یک سرقت ادبی را دستمایه ای برای واکاوی روابط بین آدم ها قرار داده است، توضیحاتی ارائه داد.

جزئیات یک سرقت ادبی روی صحنه تئاتر ، مجری سابق تلویزیون هم حضور دارد

به گزارش خبرنگاران سعیده آجربندیان نویسنده و کارگردان نمایش سایه روشن که این روزها در تالار سایه روی صحنه است با اشاره به بازخوردهای مثبتی که تا امروز از مخاطبان نمایش دریافت نموده است درباره ویژگی های این اثر نمایشی گفت: نمایش سایه روشن پیش از این با نام آسمان پا به ماه در چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر به صحنه رفت که البته برای اجرای عمومی نمایش 2 بازیگر مرد کار عوض شدند و متن نیز در فرم اجرایی و با توجه به تغییر سالن نمایش تغییراتی داشته است. از آنجا که هر بازیگر آورده و ایده های خودش را سر کار می آورد نمایش نیز با توجه به ظرفیت بازیگران و کدهایی که از بازخورد مخاطبان در جشنواره گرفته بودم دچار اصلاحاتی شده است.

وی درباره داستان و مضمون نمایش شرح داد: این اثر نمایشی یک روایت زنانه و شخصیت محوری آن زنی شاعر به نام سایه روشن است. در واقع در این نمایش یک سرقت ادبی دستمایه ای می گردد برای واکاوانی روابط بین آدم ها. در سایه روشن وارد بطن زندگی زن و شوهری به نام سایه و علی می شویم. علی یک فیلمساز مطرح است که فردی به نام حامد مدعی می گردد اثرش به وسیله وی سرقت شده است و در ادامه وارد زندگی این زن و مرد و اتفاقی که در زندگی سایه می افتد می شویم.

آجربندیان با اشاره به اینکه داستان این نمایش ارتباطی به ماجرای شکایت از اصغر فرهادی به علت سرقت ادبی ندارد، مطرح نمود: نگارش این نمایشنامه تقریباً 2 سال طول کشیده و سال 91 به سرانجام رسیده است. آن موقع ایده نمایش از ماجرایی که همان سال ها برای یکی از کارگردان های سینما پیش آمده بود، گرفته شده است. البته ماجرای سرقت ادبی از قرن ها قبل وجود داشته و مربوط به الان نیست حتی در تاریخ ادبیات ما هم این اتفاقات زیاد اتفاق افتاده است. نمایش اثری قصه گو است که هم مخاطب معمولی را به خود جذب می نماید هم قشر منتقد و تئاتری های حرفه ای از دیدنش لذت می برند.

سید جواد یحیوی در تئاتر سایه روشن

این کارگردان تئاتر درباره مدت زمان تمرین های نمایش بیان نمود: شاکله اصلی کار از آبان 1401 شکل گرفت تا نمایش برای حضور در جشنواره تئاتر فجر آماده گردد. بعد از جشنواره و تغییراتی که در گروه بازیگران نمایش رخ داد حدود 40 روز و از اوایل خرداد تمرین فشرده داشتیم. این نمایشنامه سال 91 به اتمام رسید و سال 96 منتشر شد. از همان سال 91 من پیگیر اجرای نمایش بودم و با وجودی که متن در تئاترشهر تائید شده بود اما به دلایلی امکان اجرا فراهم نمی شد. می توانم بگویم این نمایشنامه فرزند 11 ساله من است.

وی در سرانجام درباره طراحی صحنه و فضاسازی نمایش یادآور شد: چون این نمایش از صحنه های مختلفی برخوردار است طی صحبت هایی که با سینا ییلاق بیگی طراح صحنه نمایش داشتم ابتدا طرح صحنه را از او گرفتم و برای حفظ وحدت دراماتیک صحنه، تمرین ها را روی فضایی که او طراحی نموده بود، انجام دادم.

سیدجواد یحیوی، فائقه شلالوند، فربد فرهنگ و سحر گلشیرازی بازیگران نمایش سایه روشن هستند که تا 23 مرداد ساعت 18 در سالن سایه مجموعه تئاترشهر روی صحنه می رود.

راز جذابیت افسانه سیندرلا برای بچه ها چیست؟ | سیندرلا باید همان گونه که هست باقی بماند

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 1 مرداد 1402 بروزرسانی: 1 مرداد 1402 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 22960

به "جزئیات یک سرقت ادبی روی صحنه تئاتر ، مجری سابق تلویزیون هم حضور دارد" امتیاز دهید

2 کاربر به "جزئیات یک سرقت ادبی روی صحنه تئاتر ، مجری سابق تلویزیون هم حضور دارد" امتیاز داده اند | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات یک سرقت ادبی روی صحنه تئاتر ، مجری سابق تلویزیون هم حضور دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید